
Klachtenregeling
CURATELE, BESCHERMINGSBEWIND, MENTORSCHAP
Masis CBM B.V.
Algemene bepalingen
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
Masis | Masis CBM B.V. als rechtspersoon die formeel optreedt als curator of Masis CBM B.V. als rechtspersoon die formeel optreedt als bewindvoerder over de vermogensbestanddelen van natuurlijke personen of Masis CBM B.V. als rechtspersoon die formeel optreedt als mentor over de niet vermogensbestanddelen van natuurlijke personen; |
Branchevereniging | Branchevereniging Horus en/of haar bestuursleden; |
Directeur | de directeur van Masis CBM B.V.; |
Medewerker | iedere medewerker van Masis CBM B.V. anders dan de Directeur; |
Cliënt | een rechthebbende die onder curatele is gesteld en Masis CBM B.V. benoemd is tot curator of een rechthebbende waarvan de vermogensbestanddelen onder bewind zijn gesteld en Masis CBM B.V. benoemd is tot bewindvoerder of een rechthebbende waarvan de niet vermogensbestanddelen onder mentorschap zijn gesteld en Masis CBM B.V. benoemd is tot mentor; |
Bezwaar | een mondeling of schriftelijk ter kennis van Masis CBM B.V. gebrachte uiting van onvrede over de dienstverlening van Masis CBM B.V.; |
Klacht | een schriftelijk en uitdrukkelijk als klacht bij Masis CBM B.V. ingediende uiting van onvrede over de dienstverlening van Masis CBM B.V.; |
Artikel 2
Deze regeling geldt voor cliënten van Masis. Daarnaast kunnen op grond van artikel 6, lid 2, sub a jo. lid 5 van het Besluit Kwaliteitseisen CBM een klacht ook ingediend worden door iedereen die gerechtigd is de bewindvoering, curatele of mentorschap te verzoeken als bedoeld in artikel 432, eerste en tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Zij kunnen zich bij de indiening en behandeling van bezwaren en klachten door iemand laten vertegenwoordigen en/of bijstaan.
Artikel 3
Een bezwaar wordt zo spoedig mogelijk behandeld door de medewerker die het dossier van de cliënt beheert. Deze tracht het bezwaar telefonisch of schriftelijk in overleg met de cliënt op te lossen.
Lukt dat niet, dan brengt de medewerker het bezwaar ter kennis van de directie. Deze behandelt het bezwaar en tracht daarbij, eventueel na nader overleg met de cliënt en de betrokken medewerker, het bezwaar alsnog in der minne op te lossen. De cliënt ontvangt schriftelijk bericht van de wijze waarop het bezwaar door de directie is afgedaan. Is de cliënt niet tevreden gesteld, dan kan hij/zij een klacht indienen.
Artikel 4
Klachten worden bij voorkeur schriftelijk ingediend. Een schriftelijke klacht moet worden ondertekend en tenminste bevatten:
- naam en adres van de klager
- de dagtekening
- een omschrijving van de klacht
Wanneer klager niet in staat is om de klacht schriftelijk in te dienen mag de klacht ook mondeling gedaan worden. De klacht kan dan telefonisch ingediend worden via telefoonnummer 0598-382366.
Artikel 5
Een klacht wordt niet in behandeling genomen of de behandeling wordt gestaakt als
- de cliënt zich voor of tijdens de behandeling van deze zelfde klacht tot een kantonrechter of een andere burgerlijke rechter heeft gewend
- de klacht anoniem is
- het feit waarover geklaagd wordt langer dan 3 maanden voor indiening heeft plaatsgevonden
Artikel 6
Klachten worden zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 4 weken behandeld door directie of door speciaal aangewezen medewerker. Deze stelt een onderzoek in, formuleert de klacht zo nodig nader, hoort de cliënt en tracht de klacht door bemiddeling op te lossen en deelt dit schriftelijk mede aan de cliënt.
Indien binnen 6 weken na indiening van de klacht geen oplossing is bereikt, wordt de klager door directie of speciaal aangewezen medewerker schriftelijk op de hoogte gesteld dat de klacht kan worden voorgelegd aan branchevereniging Horus indien de klacht gaat over beschermingsbewind, curatele of mentorschap. In alle andere gevallen kan men zich wenden tot de toezichthoudende kantonrechter.
Artikel 7
Indien de klacht niet naar tevredenheid van de klager is afgehandeld, is er de beroepsmogelijkheid bij de Klachtencommissie van Horus.
Artikel 8
Alle bezwaren en klachten van cliënten worden onder strikte geheimhouding afgewikkeld. Indien het noodzakelijk is bij derden informatie op te vragen, zal vooraf toestemming aan de cliënt worden gevraagd.
Artikel 9
De directie archiveert de klachten in een centraal registratiesysteem. Zij houdt aantekening van de klacht en van de afdoening daarvan.
Artikel 10
Deze regeling treedt in werking op 27 juni 2014 in en geldt voor onbepaalde tijd.
Dit zeggen anderen over ons
Hallo, ik ben Patrick! Ben jaren geleden bij masis gekomen zonder schulden! Vind super fijn dat ik mij niet druk te maken hoef over de financiën, en ben heel tevreden! Er is goed contact te krijgen met masis, en ja ik snap heel goed dat het voor sommige mensen heel vervelend is om een nee te horen, maar wat je niet hebt kanje ook niet uit geven toch?
Je komt niet in de schulden. Het is perfect gewoon. Ik zou het anderen ook aanbevelen. Ik kan extra geld aanvragen en heb je het wel kan ik het krijgen en heb je het niet dan kan het niet.
Jeanine is een toppertje.
Elsemieke is echt een aanrader! Nooit problemen met haar gehad
Ik ben zeer tevreden over hun. Elsmieke als mentor is een echte aanrader. En dat geld ook voor de Bewindvoerder.👍😀
Mvg
Wij hebben goeie ervaringen met Masis. Wij zijn dan ook dankbaar dat Masis de helpende hand was waardoor wij niet verder in de put kwamen te zitten. Tuurlijk zijn er wel eens onenigheden geweest en waren we het niet altijd eens met elkaar, maar door in gesprek te blijven en transparantie naar elkaar zijn we altijd tot een oplossing gekomen.
Neemt niet weg dat het een hele pittige tijd is geweest, maar uiteindelijk is het goed gekomen en staan we er goed voor. Het geeft veel rust doordat je weet dat alles netjes betaald wordt, Masis een hoop uit handen neemt en wordt geregeld. Wij zijn blij dat we deze stap destijds hebben gezet (ondanks schaamte en taboe) en gunnen het iedereen die in financiële problemen zit.
Wij willen met name onze contactpersoon bedanken voor alles wat ze voor ons doet! Altijd een luisterend oor, in oplossingen denken en naast ons staan in de mindere, maar ook de mooie momenten. Nogmaals heel veel dank hiervoor
Wij zijn nu ong 8 jaar bij Masis. Dit tot volle tevredenheid
Ze hebben ons eerst erg goed geholpen met de schuldhulpverlening. Nu zijn we al een paar jaar schuldenvrij en begeleiden ze ons nog steeds.
Je kunt altijd overleggen en ze denken goed mee voor oplossingen!!
Kortom wij zijn zeer tevreden en als het nodig zou zijn zullrn we Masis zeker aanbevelen!!
Sinds Loes Mijn nieuwe bewindvoerster is gaat alles nu veel beter, als voor heen!
Zal ook niet anders willen, ze staat voor alles klaar, wat er maar nodig is om je te helpen!
Echt super!
Sinds een paar jaar bij Masis. Ik zit er vrijwillig nog in, omdat ik het fijn vind dat ik geen omkijken heb na rekeningen (post) . Ik ben zo echt zo blij met mijn contact persoon die ik heb. Ze reageert snel, we hebben elke week contact, en ze regelt alles wat nodig is. Helpt mij sparen, en als er nood is lost ze dit ook gelijk op.
Als ze er niet is, is er altijd iemand die even op mijn mail reageert waar ik ook erg blij mee ben.
Ik ben zeer tevreden over Masis en ben van plan er nog lang (vrijwillig) in te blijven!
Vanuit mijn werk als (woon)begeleider heb ik het werken met Masis als erg prettig ervaren. Er was een duidelijke communicatie, snelle terugkoppeling en empathie met en voor de cliënt. De lijnen waren lekker kort en de afspraken steeds duidelijk en helder. Geen onnodige poespas maar to-the-point.
Goede vriendelijke en medelevende bewindvoering.
Altijd en snel bereikbaar. Binnen de tijd dat je ze kan bellen. En de hele dag via de mail.
Als de een op vakantie is neemt de andere het over.
Zeer goede ervaring met ze.
Ik zit sinds ongeveer 2 jaar bij masis in beschermingsbewind, en ik kan alleen maar zeggen dat deze mensen echt voor je klaar staan mijn bewindvoerder heeft altijd een luisterend oor en denkt altijd met ons mee. Een bewindvoerder is er alleen om mij financieel gezond te houden en dat doen ze op een zeer menselijke en mee levende manier. Ik kan masis bij een ieder aanraden die financiële hulp nodig heeft ze zijn geweldig.
vriendelijk personeel, ze luisteren goed en leggen duidelijk uit.
Waar om al die negatieve tijd, zijn doen top werk wees dankbaar dat die mensen hey voor je willen doen. Ik ben super blij met hun
Zeer te spreken over hun
Ik ben blij met de hulp
Heb goeie ervaring met deze bewindvoering. Waar ik vandaan ben gekomen en hoe het nu gaat is een groot verschil. Ze helpen je met sparen en het beheren van geld. Heb geen klachten en als er wel iets is dan kun je dat makkelijk aangeven. Dus van mij gewoon 5 sterren. Ik krijg om de 4 weken mijn maand geld op de rekening en het staat er dan al voor de middag op. Als ik wat extra’s wil kan ik het vragen. Kan het niet dan geven ze dat ook aan. Dat is dus omdat er ook een buffer moet blijven voor noodzakelijke dingen. Dus hier zit een tevreden persoon die geen klachten heeft.
Wij zitten inmiddels zo’n 15 jaar bij Masis.
In het begin noodgedwongen maar de laatste jaren geheel vrijwillig.
Natuurlijk viel het in het begin niet altijd mee, je hebt schulden en moet met twee man en twee honden van € 40 per week zien rond te komen.
Ruimte voor extra’s was er totaal niet en dit werd dan weer afgereageerd op het personeel, die gewoon hun werk deden en altijd vriendelijk en kalm je proberen uit te leggen dat het zeker niet hun schuld is dat jij in deze situatie zit.
Nadat de schulden waren afbetaald hebben wij besloten om bij Masis te blijven omdat zij ons rust geven en omdat alles en daarmee bedoel ik dan ook alles goed geregeld wordt.
Het is een snel groeiende groep van enthousiaste, vriendelijke en ervaren mensen die je de financiële kant van het leven een stuk aangenamer maken.
Kortom Masis is een goede organisatie die je op vakkundige wijze uit de financiële problemen helpt.
Meerdere cliënten van ons maken gebruik van de diensten die Masis aanbied. Wij zijn erg tevreden! En heel belangrijk, onze cliënten ook. Ze komen afspraken na en zijn snel en soepel in het contact.
Ik zit al vanaf het begin bij masis .
Ik ben bij gkb groningen met problemen weg gekomen .
Daar behandelen ze je als een nummer .
Bij masis ben je een persoon en kan je overleggen wat de mogelijkheden zijn .
Alle rekeningen goed geregeld.
En gaan verstandig met je geld om .
Geven niet alles uit zoals je dat zelf zou doen ( anders stond je niet onder bewind )
Alles met alles goed bedrijf fijne mensen .
Ik ben zelfs door de rechter bij deze mensen geplaatst .
Zeer attent en behulpzaam, helpen jou op alle vragen die je hebt en staan echt voor je klaar.
Ik heb al 5 jaar postief ervaring met Masis .
Mijn schulden zijn afgelost.
Mijn bewindvoerder werkt altijd goed mee.
Het begin was nogal lastig en flink wennen. Maar nu ben ik meer dan tevreden. Geen stress meer met post en rekeningen.
Mensen vergeten vaak dat er ook dingen betaald moeten worden en als er geen budget is dat er dan ook niks extra’s gevraagd kan worden. Er moet ook altijd een extra buffer zijn. Dit zijn ook allemaal regels waar de bewindvoerder zich aan moet houden en is niet hun eigen keuze. Je zit niet voor niks onder bewind en dat is niet altijd even makkelijk maar we mogen blij zijn dat het bestaat. Ik ben zeer tevreden over Masis.
Ik snap de negatieve reacties. Het is makkelijk een ander de schuld te geven. Maar eindstand komt het allemaal door verkeerde keuzes die iemand heeft gemaakt. En het is niet altijd een pretje maar ik denk dat je het zelf in de hand hebt. Ook ik baal soms heel erg, maar dat is niet de schuld van Masis.
Bewindvoering, persoonlijk vind ik het goed werkend. Ik ben schuldenvrij, het contact is makkelijk gelegd. Ik zelf heb wekelijks contact met mijn contactpersoon en ze reageert altijd snel en denkt mee als er een probleem is of ik een vraag heb.
Masis heeft ervoor gezorgd dat ik niet meer bang hoef te zijn wanneer de postbode langskomt of de deurbel gaat.
Masis heeft mij geholpen om in de schuldsanering te komen en inmiddels ben ik alweer 2 jaar schuldenvrij. Om niet weer in de problemen te komen, blijf ik onder bewind. Dat geeft mij rust en zekerheid.